Ako (ne)robiť z detí hlupákov
Aby som bola spravodlivá k všetkým rodičom, pretože každý robí vo výchove to najlepšie, čo vie, „podnadpisujem“ tento článok Snažme sa nerobiť z detí hlupákov.
Náš syn bude mať dva roky a už začína hovoriť. Veľa veciam rozumie a dajú sa mu vysvetliť a tak vysvetľujem. Už som čítala mnoho článkov o tom, ako „vysvetľovanie“ nefunguje, ale musím povedať, že v našom prípade to zaberá. Synovi hovorím veci pravdivo. Nevydieram ho, nestraším a nehovorím mu nepravdy.
Neustále hľadám inšpirácie a nápady, ako ešte lepšie pristupovať k jeho výchove, aby som „nezlomila“ jeho vôľu a osobnosť a zároveň mu dala zdravé hranice, a preto sledujem aj to, ako riešia rôzne situácie iní rodičia. Niektorí majú výborný prístup hodný „odkukania“ a u iných občas nevychádzam z úžasu.
Ďalšia, podľa môjho názoru, strašná metóda, ako dosahovať poslušnosť a robiť z dieťaťa hlupáka, je vydieranie. V lete na ihrisku nevedel jeden otecko dostať syna z ihriska „po dobrom“, a tak mu hovorí: „Poď, lebo už sem nikdy neprídeme. Už ťa sem nikdy nezoberiem. Už žiadne ihrisko!“ Okrem toho, že ho vydiera, ešte mu aj klame a znižuje svoju dôveryhodnosť. O pár dní, a možno i skôr, tam aj tak prídu, a dieťa si postupne uvedomí, že otec ho klame.
Chápem, v akej situácii sa ocitá rodič, keď dieťa skrátka nechce. Vtedy každý z nás siahne po „overených zbraniach“ (napríklad po metódach našich rodičov) a poväčšine z toho nevypadne nič racionálne. Keď sme v koncoch, tieto metódy použijeme úplne automaticky. Tiež sa mi to stáva. Ale s určitou mierou sebareflexie si to človek následne môže uvedomiť a nájsť lepšie spôsoby, ako s dieťaťom vychádzať. Verím, že každý rodič je toho schopný, ak chce.
No a keď už som spustila toľko kritiky na rôzne metódy zvládania detí, skúsim sa podeliť o pár mojich, ktoré mi fungujú a myslím, že sú voči dieťaťu aj rodičovi „user friendly“ („používateľsky príjemné“).
Náš syn má, samozrejme, ako väčšina detí, „svoju hlavu“, inak povedané, vlastné predstavy o tom, kde, čo a ako dlho chce robiť. Takže vyššie opísané situácie zažívam denne. A keďže ho nechcem zastrašovať, klamať ani vydierať, snažím sa s ním dohodnúť tak, ako by som to urobila s ktorýmkoľvek iným človekom.
Keď sa mu odniekiaľ nechce, spýtam sa ho, čo by ešte rád urobil, než pôjdeme domov. Nechám ho to urobiť a potom v 8 prípadoch z 10 bez problémov odídeme. Ak sa stane, že nechce ísť ani potom, v tichosti ho vezmem na ruky a odnesiem. Nekričím na neho, nebijem ho, nezaobchádzam s ním surovo (aj keď sa niekedy vzpiera alebo aj plače) a hlavne jeho vzdor nijako nekomentujem. Možno sa pýtate prečo… Nuž preto, že v tom nevidím zmysel. Človek v amoku nepočúva a neuvažuje racionálne, takže čokoľvek mu v tej chvíli poviete, je úplne zbytočné (dokonca by som povedala, že deštruktívne) a rovnako je to u detí. Pokojne no jednoznačne presadiť, čo je nevyhnutné, má obrovskú hodnotu, najmä v tom, že neničíte svoj vzťah k dieťaťu (keď s ním zaobchádzate akokoľvek inak váš vzťah tým trpí, a vy tiež) a nepoškodzujete ani vzťah dieťaťa k vám.
Iný spôsob, ktorý u nás dobre funguje, je „vízia niečoho zaujímavého“. Inými slovami, pokiaľ nás čaká činnosť, ktorú rád robí, poviem mu o tom. Ak ideme napríklad nakupovať, tak mu predostriem, že ideme do obchodu a môže tlačiť nákupný košík. Určite by ste našli hromadu vecí, ktoré vaše deti radi robia a ktorými ich môžete takto motivovať.
A úplne najjednoduchší spôsob (u nás) je nechať ho robiť to, čo robí, alebo byť tam, kde chce byť, až do bodu, že mu to stačí a sám chce skončiť. Jasné, že to vždy nie je možné, ale pokiaľ ideme niekam, kde to náš syn miluje, snažím sa vyhradiť si „neobmedzený čas“ a nechať ho vyblázniť sa do bodu, že za mnou príde a povie: „Pa,“ čo je u nás kód pre: „Už môžeme ísť, mami.“
Myslím, že je veľa metód a spôsobov, ako vychovávať deti bez toho, aby sme s nimi zaobchádzali ako s hlupákmi – klamali im, vydierali ich a podobne. Pre mňa je vždy dôležité si uvedomiť, že svet dieťaťa nie sú starosti, nákupy, varenie, upratovanie, ale hra a prípadne ešte zaujímavejšia hra a od toho sa vždy snažím odvinúť spôsob, ako ho príjemne (pre obidve strany) nasmerovať.
Hlúpi ľudia nerozumejú veciam, majú nepravdivé predstavy o svete a živote, nevedia si dať veci do súvisu, pretože im chýbajú pravdivé informácie. Ak dokážeme s deťmi žiť v pravde, máme dobrú šancu, že z nich nevychováme manipulovateľných hlupákov.